Siem Reap
14. 8. 2025
Siem Reap v Kambodži, známé jako vstupní brána k chrámovému komplexu Angkor Wat, dnes překvapuje návštěvníky nejen svou historií, ale i moderním přístupem k městské mobilitě. Jedním z klíčových prvků této proměny je kvalitní cyklistická infrastruktura, která se stala přirozenou součástí městského prostoru.
V centrální části města vznikla funkční síť cyklopruhů, chytře integrována přímo do chodníků. Povrch cyklopruhů je výrazně odlišen zelenou barvou, doplněn bílým vodorovným značením a piktogramy jízdních kol. Ačkoli cyklopruhy nejsou fyzicky oddělené, jasné vizuální rozlišení umožňuje přirozené a bezpečné sdílení prostoru mezi cyklisty a chodci.

Cyklopruhy jsou navrženy prakticky — v místech, kde stojí stromy nebo jiné městské prvky, se elegantně vyhýbají bez zbytečných přerušení a citlivě reagují na různou šířku chodníků. Prostor mezi chodci a cyklisty je tak přehledně rozdělen. Na několika úsecích jsou navíc instalovány hmatové pásy pro nevidomé, což dokládá, že město myslí i na osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace. Šířka cyklopruhů je dostatečná a umožňuje pohodlnou jízdu i míjení cyklistů.
Nejde však jen o design. Místní obyvatelé i turisté cyklopruhy každodenně aktivně využívají — ať už k cestám do práce, do škol, při volnočasových aktivitách či cestě k již zmíněnému Angkor Watu. Ano, z města plynule navazují cyklopruhy kolem silnic, které vás dovedou až k tomuto ikonickému chrámovému komplexu. Výsledkem je snížení závislosti na autech a motocyklech, což má pozitivní dopad na plynulost a bezpečnost dopravy i kvalitu ovzduší ve městě.
Tento chytrý urbanistický krok vytváří typickou win-win situaci. Cyklisté a chodci mají bezpečný a komfortní prostor, motoristé méně stresující provoz a celé město profituje ze zdravějšího a udržitelnějšího prostředí.
MapaSiem Reap ukazuje, že i ve městech, kde by to málokdo čekal, je možné realizovat chytrá, funkční a moderní řešení. Možná nastal čas, aby i Brno posílilo svůj důraz na kvalitní veřejný prostor a nabídlo lidem více pohodlných a bezpečných alternativ k automobilové dopravě.
Pokud může být Siem Reap městem cyklistů u brány Angkor Watu, Brno by to mohlo zvládnout aspoň mezi hlavákem a Vaňkovkou.
Martin Kejklíček